Trukkien vuokraus

Kimmo: 040 548 6546
Aki: 050 467 6011
Miro: 050 438 9432

Vapaat vuokratrukit

Trukkien myynti

Kimmo: 040 548 6546
Aki: 050 467 6011
020 8757 844

Näytä vaihtokoneet

Varaosat
Aki: 050 467 6011

Huolto

Työnjohto
Teemu: 050 478 6670

JKT-Vuokratrukit OY

Avaa

Kuinka kauan sähkötrukin täyteen lataus kestää?

Sähkötrukin täyteen lataus kestää tyypillisesti 6-8 tuntia perinteisillä lyijyhappoakuilla. Modernit litiumioniakut latautuvat nopeammin, yleensä 1-3 tunnissa. Latausaika riippuu merkittävästi akun kapasiteetista, laturin tehosta, akun kunnosta ja latauksen aloitusprosentista. Sähkötrukin tehokas lataaminen on olennainen osa varastotoiminnan sujuvuutta ja kaluston käyttöastetta.

Kuinka kauan sähkötrukin täyteen lataus kestää?

Sähkötrukin latausaika vaihtelee merkittävästi akkutyypin mukaan. Perinteiset lyijyhappoakut vaativat tyypillisesti 6-8 tuntia täyteen lataukseen, kun akku on purkautunut 20-30% tasolle. Modernit litiumioniakut latautuvat huomattavasti nopeammin, useimmiten 1-3 tunnissa.

Pienempien varastotrukkien akut latautuvat yleensä nopeammin kuin suurten teollisuustrukkien järeät akustot. Gel-akut sijoittuvat latausajaltaan lyijyhappo- ja litiumioniakkujen väliin, vaatien tyypillisesti 4-6 tuntia täyteen lataukseen.

Latausaika on suoraan riippuvainen myös laturin tehosta. Vakiolaturi on mitoitettu lataamaan akku noin 8 tunnissa, kun taas pikalaturit voivat puolittaa tämän ajan, mutta saattavat lyhentää akun käyttöikää.

Miten sähkötrukin latausaikaan vaikuttavat eri tekijät?

Akun koko ja tyyppi määrittävät peruslatausajan, mutta monet muutkin tekijät vaikuttavat kokonaislatausaikaan. Laturin teho on merkittävä tekijä – tehokkaampi laturi lataa akun nopeammin, mutta voi lyhentää akun elinikää.

Akun kunto ja ikä vaikuttavat latautumiskykyyn. Vanhemmat akut latautuvat hitaammin ja eivät välttämättä saavuta täyttä kapasiteettia. Lämpötilalla on myös suuri merkitys – kylmässä lataus hidastuu merkittävästi, ja alle +5°C lämpötiloissa latausaika voi pidentyä jopa 50%.

Latauksen aloitusprosentti vaikuttaa suoraan kokonaislatausaikaan. Litiumioniakkujen kohdalla latausnopeus on yleensä tasainen, mutta lyijyhappoakuilla lataus hidastuu lähestyttäessä 80% varaustasoa, ja viimeisten prosenttien lataaminen vie suhteellisesti enemmän aikaa.

Milloin sähkötrukki kannattaa laittaa lataukseen?

Akkutyyppi määrittää optimaalisen latausrytmin. Lyijyhappoakut hyötyvät täydestä lataus-purkaussyklistä, ja niitä kannattaa ladata vasta, kun varaus laskee noin 30%:iin. Litiumioniakut sen sijaan hyötyvät lyhyistä välilataussykleistä ja niitä voi ladata milloin tahansa ilman muistijälkeä.

Työvuorojärjestelmässä trukit kannattaa laittaa lataukseen taukojen ja työvuorojen välissä. Viikonloppulataus on tärkeää erityisesti lyijyhappoakuille, joita ei tulisi jättää purkautuneeseen tilaan pitkäksi aikaa.

Miten sähkötrukin latausaikaa voi lyhentää?

Latausaikaa voi lyhentää useilla käytännön toimenpiteillä. Pikalaturit voivat puolittaa latausajan, mutta niiden käyttö saattaa lyhentää akun elinikää erityisesti lyijyhappoakuilla. Modernien litiumioniakkujen kanssa pikalaturit ovat turvallisempi vaihtoehto.

Latausinfrastruktuurin päivitys tehokkaampiin malleihin on pitkällä aikavälillä kannattava investointi. Säännöllinen akkujen huolto, kuten veden lisääminen lyijyhappoakkuihin ja liitinten puhtaanapito, parantaa lataustehokkuutta.

Vaihtoakkujärjestelmä on tehokas ratkaisu ympärivuorokautisessa käytössä – käytössä olevan akun voi vaihtaa ladattuun nopeasti. Lataus kannattaa myös tehdä optimaalisessa lämpötilassa (15-25°C), mikä parantaa lataustehoa ja akun käyttöikää.

Ota yhteyttä, jos tarvitset lisätietoa sähkötrukkien latausajoista tai tehokkaiden latausjärjestelmien suunnittelusta yrityksesi tarpeisiin. Autamme löytämään optimaalisen ratkaisun, joka parantaa trukkikaluston käyttöastetta ja vähentää toimintakatkoksia.