Trukkien vuokraus
020 8757 844
Vapaat vuokratrukit
Trukkien vuokraus
020 8757 844
Vapaat vuokratrukit
Trukkien myynti
020 8757 844
Näytä vaihtokoneet
Varaosat
050 4676 011
Trukkihuolto
050 4786 670
Painopiste on fysikaalisesti määriteltynä se piste, johon trukin koko massa on keskittynyt. Trukeissa tämä piste sijaitsee kolmiulotteisessa tilassa ajoneuvon rakenteen sisällä. Vakiintuneessa trukkiteoriassa käytetään kolmipistemetodia painopisteen ymmärtämiseksi: trukki muodostaa tasapainokolmion etupyörien ja takapään välille. Tämän kolmion sisällä tulee painopisteen sijaita, jotta laite pysyy vakaana.
Painopisteen sijainti vaihtelee eri trukkimalleissa – esimerkiksi vastapainotrukeissa se on taaempana kuin työntömastotrukeissa. Ymmärtämällä trukin painopisteen periaatteet kuljettajat voivat ennakoida laitteen käyttäytymistä ja ehkäistä vaaratilanteita.
Painopisteen hallinta on kriittinen turvallisuustekijä trukkityöskentelyssä. Työturvallisuustilastojen mukaan merkittävä osa trukkionnettomuuksista liittyy kaatumisiin, jotka johtuvat painopisteen siirtymisestä tasapainokolmion ulkopuolelle. Näissä tilanteissa tapahtuu usein vakavia työtapaturmia, kun kuljettaja jää kaatuvan trukin alle.
Vaaratilanteita syntyy tyypillisesti käännyttäessä liian suurella nopeudella, nostettaessa kuormaa korkealle ja ajettaessa epätasaisella alustalla. Kuljetettaessa kuormaa yläasennossa painopiste nousee huomattavasti, mikä lisää kaatumisriskiä merkittävästi. Siksi kuorman kuljettaminen mahdollisimman alhaalla on perusturvallisuussääntö.
Kuorma muuttaa trukin painopistettä siirtämällä sitä eteenpäin ja ylöspäin. Mitä painavampi kuorma, sitä voimakkaammin painopiste siirtyy. Kuormakaavioissa (kuormalapuissa) esitetään trukin maksimikuorma eri nostopisteiden mukaan – kuormakeskiön etäisyyden kasvaessa sallittu maksimipaino pienenee.
Kuorman muoto ja koko vaikuttavat myös merkittävästi. Leveät, epäsymmetriset tai korkeat kuormat muuttavat painopistettä haastavammaksi hallita. Maksimikuorman laskemisessa huomioidaan sekä kuorman paino että sen etäisyys trukin haarukkalevyn pystyosasta.
Painopisteen sijainti määrittää trukin käyttäytymisen ajon aikana. Matalalla painopisteellä trukki kääntyy vakaasti ja reagoi ennakoitavasti jarrutuksiin. Korkealle nostettu kuorma tekee ohjauksesta epävakaampaa ja jarrutusmatkat pitenevät.
Eri trukkimallien välillä on huomattavia eroja. Työntömastotrukeissa painopiste on luonnostaan edempänä, mikä vaikuttaa niiden käsittelyominaisuuksiin. Vastapainotrukeissa taas takapainon ansiosta voidaan käsitellä raskaampia kuormia, mutta kääntösäde on suurempi.
Epävakaan tilanteen varoitusmerkkejä ovat trukin kallistuminen, ohjaustuntuman keveneminen ja takapyörien keveneminen. Ennakoiva kuljettaja tunnistaa riskitilanteet jo ennen niiden syntymistä tarkkailemalla alustan kaltevuutta, kuorman tasapainoa ja ajoreittiä.
Riskiarvioinnissa tulee huomioida alustan epätasaisuudet, rampit, luiskat ja käännökset. Uhkaavassa tilanteessa oikeaoppinen toiminta on laskea kuorma välittömästi alas ja hidastaa vauhtia. Äkkinäisiä ohjausliikkeitä tulee välttää, sillä ne voivat pahentaa tilannetta.
Painopisteen hallintaan liittyy muutama perusperiaate: kuorma pidetään mahdollisimman alhaalla siirron aikana, äkkinäisiä liikkeitä vältetään ja kuorman painorajoja noudatetaan tarkasti. Eri työympäristöissä, kuten kapeissa käytävissä tai kaltevilla pinnoilla, on erityistarpeita turvallisuuden varmistamiseksi.
Meidän JKT-Vuokratrukkien asiantuntijat korostavat säännöllisen trukkikoulutuksen merkitystä. Kokemuksenkin karttuessa on tärkeää ylläpitää osaamista, sillä trukin painopisteen ymmärtäminen on taitolaji, joka vaatii jatkuvaa harjoittelua ja tietojen päivittämistä. Osana ympäristövastuullista toimintaamme tarjoamme sähkötrukkeja, joiden painopisteprofiili on suunniteltu vakaaksi ja turvalliseksi monipuolisissa käyttöympäristöissä.
Ota yhteyttä – autamme löytämään juuri teidän tarpeisiinne sopivan, tehokkaan ja turvallisen ratkaisun.